Københavner tunnel, KøbenhavnerTunnelGruppen

S P O T L I G H T

Københavner tunnel, KøbenhavnerTunnelGruppen



Københavnertunnelen (Motorring 2 øst)

  • 6 min. fra City Terminal/P.-Kld. til Motorvej Nord/Syd
    Fuldt nedgravet / Sænketunnel 6 spors motortrafikvej fra Lyngbyvej til Sjællandsbroen


  • 1,5 mia. kr. Besparelser på Miljø/Transporttid pr. år
    Kilde: Københavns Kommune, Miljøkontrollen, Trafikministeriet, Cowi A/S


  • Ring Metro Station i City –Terminal/Bus P.-Kld.
    Under Kvæsthusbroen med rullende fortov til Operaen/Skuespilhuset


  • Express Pendul Tunnel Bus
    City Terminal – Refshaleøen –Forlandet – Nordhavn Nord – Svanemølle Station


  • Byggetid 7 år
    Cowi A/S, Juni 2005

  • 145.000 Færre køretøjs km. i Indre By pr. døgn
    Tetra Plan A/S, Havnetunnel, 3 august 2005, 18% færre køretøjs km. gennem Indre By pr. hverdagsdøgn 2045


  • 54,2 % Færre køretøjs km. på Knippelsbro pr. døgn
    Tetra Plan A/S, Havnetunnel, 3 august 2005, 54,2 % færre køretøjs km. pr. hverdagsdøgn 2045


  • 33,9 % Færre køretøjs km. ved Fredens Bro pr. døgn
    Tetra Plan A/S, Havnetunnel, 3 august 2005, 33,9 % færre køretøjs km. pr. hverdagsdøgn 2045


  • 700.000 Køretøjs km. per. hverdagsdøgn i Tunnelen 2045
    Tetra Plan A/S, Havnetunnel, 3 august 2005


  • 70.000 Biler i Tunnelen per. døgn udenom Amager og City samt Islands Brygge, Østerbro, Kalvebod Brygge og Teglholmen per. hverdagsdøgn


  • Miljø: Rensning af partikler/ luft i Tunnelen med 95-98 %; derfor miljøneutral for støj,
    røg og møg!